För en tid sedan kämpade jag mig igenom Stieg Larssons andra bok om Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander - Flickan som lekte med elden. Boken handlar om trafficking och prostitution och om hur tidskriften Millenium planerar att publicera en bok om nämnda handlingar och i denna då rätteligen hänga ut flera personer som varit delaktiga i dessa brottsliga, vidriga och avskyvärda gärningar.
Flickan som lekte med elden är som sådan en ögonbrynshöjare. Stieg Larsson har haft en möjlighet att driva jakten mot sexförbrytarna en snäpp högre. Men istället stannar han vid huvudpersonernas problem och hur de försöker lösa olika gåtor - eller mysterier. Mycket energi och kraft lägger Stieg Larsson ner på att beskriva sökandet efter Lisbeth Salander. Ett sökande (eller jakt om man så vill) som engagerar de flesta - polisen, Mikael Blomkvist och brottslingarna. Men det är Lisbeth Salander man längtar efter. Det är Lisbeth som man vill träffa och få ta del av hennes göranden. Hur tänker hon? Hur kommer hon handla? Man (jag) struntade högaktningsfullt i hur de andra lade upp sökandet. Detta doppar Larsson i en 600-sidig seg sörja som inte blir bra förrän de sista 100 sidorna då alla trådar knyts ihop. Och till och med där har han knutit ihop dem så snabbt så att man knappt fattade vad som hände. Fick han slut på papper månne? De enda två skäl till att jag tog mig igenom boken var:
- Jag ville faktiskt veta hur det gick - tro det eller ej.
- LISBETH SALANDER
Två dansbandstummar går till boken Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson.
Fem hårdrockstummar går till protagonisten Lisbeth Salander.
Vi ses.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar